FAQ - Ofte stilte spørsmål

Vi har samlet noen ofte stilte spørsmål. Finner du ikke svaret du leter etter?
Ta kontakt med oss her!

Hvordan bestiller vi fotografering og hvor lenge i forveien burde vi bestille?

De fleste bestiller den pakken de ønsker. Dette kan du gjøre ved å velge den tjenesten som passer fotograferingen du ønsker, og deretter velge den pakken du vil ha. Det er selvsagt også mulig å bruke kontaktskjema, og jeg vil kontakte deg for å avtale ytterligere. Sammen finner vi en gunstig tid som passer oss begge. Jeg anbefaler å bestille i god tid i forveien.

Hva er inkludert i prisen vi betaler?

I prisen inkluderer fotograferingen i studio eller utendørs på lokasjon + antall digitale filer du har valgt ut fra pakke. Det kan alltids bestilles flere bilder. Pris for ekstra behandlet bilde varierer ut i fra hvilken pakke du har valgt. Har du valgt pakke 1 er prisen dyrere enn om du har valgt pakke 3. Moms er inkludert i alle priser.

Hvor lang tid tar en fotografering?

Det kommer helt an på hvilket fotografering det gjelder. Portrett-, gravid-, konfirmasjon- og familiefotografering er som regel unnagjort på 1 time. Barnefotografering varierer, og nyfødtfotografering kan ta oppimot 3 timer.

Hva må vi ha med til fotograferingen?

Dere får tilsendt e-post med all info før fotograferingen. Det eneste dere trenger å tenke på i forkant er hva dere skal ha på dere. Til nyfødte har jeg klær til utlån, men ta gjerne med dersom det er noen klær dere ønsker avbildet. Tilbyr også gravidkjoler.

Hvilke klær skal vi ha på oss på fotograferingen?

Anbefaler nøytrale klær uten for mye mønster/striper eller store logoer. Helst uten logoer. Klær som har veldig sterke farger kan også ta mye oppmerksomhet fra personene i bildet. Er det flere som skal fotograferes sammen er det fint å tenke på å velge klær som harmonerer og passe sammen. 

Hva skjer om vi blir syke til avtalt fotograferingsdag?

Helst ring eller send SMS så snart dere vet dere ikke kan komme, så vil vi sette opp et nytt tidspunkt sammen. 

Jeg vil ta bilder utendørs, hva skjer om det er skikkelig dårlig vær?

Jeg ser alltid an værmeldingen noen dager i forveien av fotograferingen. Skulle dårlig vær likevel komme veldig brått på så finner vi en ny tid. 

Jeg ønsker ikke at bilder av barnet mitt skal brukes på nett, går dette bra?

Det går selvfølgelig helt fint og noe vi har full forståelse for! Vi spør alltid kundene våre vedrørende dette, og tar ingen ekstra kostnad dersom dere ikke ønsker at vi skal bruke bildene av barne ditt. 

Jeg ønsker ikke at bilder av meg (over 18 år) mitt skal brukes på nett, går dette bra?

Det går selvfølgelig helt fint og noe vi har full forståelse for! Vi lever av å kunne vise bildegalleriet vårt og det påløper her da et pristillegg på kr. 500,-.

Velger du ut bildene som skal behandles?

Dere får tilsendt et galleri med bilder i etterkant av fotograferingen, her kan dere selv markere og velge ut deres favoritter. Disse bildene kan ikke lastes ned og inneholder vannmerking.

Må vi bestille alle bildeprodukter gjennom deg?

Nei, det må dere ikke. Bildene leveres digitalt til eget bruk så dere står helt fritt til å bestille hvor en dere ønsker i ettertid. NB! Jeg kan ikke garantere for resultatet på print hos andre leverandører.

Når og hvordan betaler vi for fotograferingen?

Dere vil kort tid etter fotograferingen kunne velge dere ut de bildene dere ønsker behandlet. Når dere har valgt ut bildene deres mottar dere en faktura.Denne har 14 dagers forfall og jeg begynner ikke å behandle bildene før faktura er betalt.

Hva skjer om vi mister bildene våre eller glemmer å lagre de?

  • Bildene må lagres av kunden innen 30 dager etter dem er sendt over fra oss. Vi er ikke ansvarlige for bildene 30 dager etter levering.

  • Har dere glemt å lagre bildene så kan de lastes opp på nytt av meg dersom jeg har dem lagret fortsatt. For dette påløper 1200,-.